Powered By Blogger

Wednesday, January 21, 2009

Innalillahiwainnailaihirajiun..

Dari Allah kita dtg, kepada Allah kita kembali.. Hari ni aku nak kongsi perasaan sedih & simpati aku kepada En.Kamaruzaman yg kehilangan isteri & anak dlm kemalangan kereta yang menyebabkan kereta yg dibawa terbakar & membunuh kedua manusia yg paling beliau sayangi serta mencederakan sorg lg anaknya yang tercampak keluar. Kisah beliau boleh diibaratkan sudah jatuh ditimpa tangga. Isteri & anak² beliau dlm perjalanan pulang dr hospital kerana mnjaga seorang lg anak yg terlantar. Mmg btul2 dugaan.. Kalau nak diikutkan kes ini mgkin mcm kes2 lain yg bese kte dgr tp pg ni hati aku sekali lg tersentuh sebab Hj.Aznil Nawawi dr radio ERA telah membuatkan kes ini jd luar biasa pd pndengar mcm aku! Kalo bese2nya, bile aku terbc kisah mcm ni kat paper, xdenye aku nak sdih sgt.. eh, sdih gak n tmpg simpati pd keluarga yg terlibat. Tp kisah en kamaruzaman ni lain.. Aznil kol dia untuk sampaikan rasa simpati n bg semangat.. Dengan suara yg sebak aznil sampaikan salam takziah n bertanya khabar. Tang situ da wat mata aku berair.. Aduss Aznil... ckup pndai membuai n mengajak perasaan orang lain turut sma rasa sedih n simpati pd en kamaruzaman. Bila dengar suara empunya, aku mula rasa makin sebak n akhirnya aku tumpang nanes ble dengar en Kamaruzaman teresak2.. Ya Allah, betapa beratnya dugaan yg beliau alami. Anak sakit dihospital n akhirnya isteri n anak yg tercinta plak turut Allah panggil pulang smula. Sekelip mata! Kalo aku jd dia, mgkin aku lbih truk dr ni.. Terlalu besar kehilangan yang dirasai. Aku ilang hset pon rse nak bnuh seme org ni kn plak ilang org?! Tp dr suara en kamaruzaman, aku dpt rse dia seorang yg sgt tabah. Sbbnya, bile aznil tnya perkembangan anak yg skit, dia ckp semenya dia dh amik dr hspital n hantar balik kg n sempat tengok pengebumian mak n abg dorg. Aku dpt bygkan betapa hancurnya hati en kamaruzaman untuk mnyempurnakan upacara pengebumian istri n anak yg slame ni dibayangkan akan hdup dgn dia untuk jgka ms yg pjg lg. Blum puas bermanja n curahkan kasih syg serta taburkan tggjwb yg sepatutnya tbe2 setakat ini shj semenya berakhir... berakhir dengan jirusan terakhir air mawar atas kbur. Setakat di liang lahad je pertemuan dorg.. aduhhh... btpa beratnya!

Aku mula terbayangkan saat2 dia terima berita paling menyedihkan ni.. mcmana la reaksinya? Aku pnah tgok kwn aku yg terpksa terima berita kematian abang dia dlm eksiden pdhal br lagi dorg berjumpa. Dlm kul 5 ptg, abangnya dtg ke asrama utk mlwt. Dorg rapat. Cara bergurau n berborak dpt tnjukkan betapa rapatnya dorg. Everything juz ok until tbe2 dia dipanggil ke blik warden kul 9 mlm tu. Aku ikut trun n aku xjgkakan pe2. Ble smpai dpan blik warden, kitaorg nmpak ada 2 org laki. Spupu dia rupanya. Dr riak muka dorg aku dpt rse ada yg xkna. kwn aku lak mcm bese.. gmbira smcm sbb xsmena2 spupu lak leh dtg mlm2 bute. Tp suasana bertukar ble dia tertanya2 pe kes dtg sni mlm2 buta. Spupu dia mcm brat je nak ckp. Aku rse smething bad happened! Aku rapat n pgang tgn dia.. dia bertalu2 tnya bru la sppu bkak mlut. DAAAMMMM!! haaa.. tu lah ibaratnya berita yg dia dengar. Abang yang sgt dia sygi meninggal dalam eksiden ptg td. 1st reaction, dia terdiam n muka jd pucat. Pelahan je suara dia tanya smula how it was happnd.. moto abg dia terprosok bwh treler kat temerloh. meninggal tang tu jugak. Dan sperti yg dijgka.. She histeria! Kesedihan tu aku rasa! dunia ni terasa gelap yg amat sgt.. Abg dia balik bkn untuk sementara.. bkn balik pastu leh lg jupe ble cuti skolah@ ujung mggu. Balik untuk slme2nya.. Ya Allah.. Innalillahiwainnailaihirajiun..

Tu reaksi kasih syg dr adik kpd seorang abang. Mcmana lak en Kamaruzaman? Sebab aku phm perasaan kehilangan ni la aku menangis semahu2nya pg td. (mujur org dlm kete sblah xnmpak... hehe). Tp ni serius.. aku mmg mdh tersentuh pd kehilangan. Esakan en Kamaruzaman wktu aznil kol pg td melambangkan rse kehilangan yg amat sgt dlm ms yg sme, terasa sedih untuk anak2 yg still kecik yg dah xde mak. Dengarnya anak beliau yg bgsu, baby lg. Aduhai.. beratnya dugaan ni... Saat2 ni, sokong dr segenap penjuru mmg amat2 diperlukan. Hilang isteri mmg amat susah diterima nak2 anak kcik2 lg. Segala jadual yg disusun arwah isteri terpaksa dirombak semula.. Anak2 yg tertnya2 mana mak lg lah menghancurkan hati. Same gak kepada isteri yg hilanmg tmpat bergantung.. Situasi ni sme je...

even aku xdpt kol Era n berkongsi rase smpati ni pd en Kamaruzaman, kat sini aku ucapkan takziah atas kehilangan ni. Aku doakan arwah isteri n anak ditempatkan disisi Allah. Aku doakan jugak kepada anak2 yg sakit n cdera, smoga cepat sembuh n sembuh dr kedua2 luka.. InsyaAllah mak n abg korg berada ditempat yang Allah suka. Jangan bimbang, ayah msih ada n InsyaAllah anak yatim mcm korg sentiasa disayangi n dirahmati Allah. Kitaorg 1 malaysia dengar n berkongsi derita bersama korg. 1 malaysia akan doakan arwah Mak n abg korg serta ayah n korg adik bradik yg tinggal. Jangan sedih sbb nnt mak n abg x tenang kat sana... InsyaAllah korg akan jd anak yg kuat! Untuk en Kamaruzaman, anggapla kehilangan ni tanda Allah sayang pd en Kamaruzaman sekeluarga. Kami simpati atas kehilangan ini. 1 malaysia yg dengar Era pg ni menangisi pemergian ini dan mendoakan yg terbaik untuk anda.

Innalillahiwainnailaihirajiun.. Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment