Powered By Blogger

Tuesday, October 5, 2010

Rekreasi: Eksplorasi Bersama Alam

JUMAAT 1/10/2001

SANGAT BEST!

Tak tau macamana nak ekspresikan lagi perasaan ni melainkan sangat BEST! tu je la yang aku boleh cakap. Trip camping ke hutan sempadan semenyih-jelebu minggu lepas adalah pengalaman yang berharga dan aku tak menyesal langsung ikut ke sana. Adventure dan puas hati! Walaupun pada hari yang sama, 1hb. tu aku rasa agak terbeban sebab ada 2 midterm yang terpaksa dihadapi, tapi hati dan semangat tetap berkobar2 dan tak sabar2 nak bertolak ke camping site. Lebih kurang 6.15petang, bas UNIKL untuk trip ke2 pon sampai dan kiteorang pon bertolak la.. (oo.. macam ni rupenye bas UNIKL.. bukan pe, sebelum ni asik naik bas sekolah ngan bas kilang je.. huhu)





Dok depan neh.. semangat nak bercamping!


Sepanjang jalan nak menghala ke camping site, kiteorang xhabeh2 bersms.. nak tinggalkan macam2 wasiat dan pesanan pada famili la, pada pakwe la, pada kawan2 la.. Bukan pe.. kiteorang diberitahu, handset xguna dah dlm utan tu. xde line! ape lagi, sampai nak patah jari masing2 pakat bersms dan call sape2 buat melepas rindu sebelum jadi orang utan.. haha. Aku pon same la.. meninggalkan macam2 pesan kat sume.. ngalahkan nak gi perang!

Perjalanan nak ke camping site ambil masa lebih kurang sejam. 1/2 jam untuk sampai ke jalan besar dan lebih kurang 1/2 lagi untuk masuk ke utan. Trip naik hilux la yang paling2 aku tunggu. Turun je dari bas, terus melompat2 panjat hilux. haha.. who cares! memang adventure pon yang aku carik.. pedulikan injury janji aku puas! muahahahaha...





muke hepi dapat panjat hilux.. let's the adventure begin!!






member rapat~ tika & nurul yang semestinye join atas hilux





da maghrib pon mase kiteorg atas hilux nak ke dalam utan.. hieee~ a lil scary beb! macam2 bunyi dengar




sempat lagi pose.. mas eni berhenti jap sebab nak tolong van yang pancit tayar




pancit lak tayar van ni.. da kena pindahkan dak pompuan naik hilux gak.. hilux lg 1 laa




permandangan tasik sebelum hari gelap





yup! memang sangat cantik..


Hulamak aiihhhh!!! memang sangat syok la trip naik 4x4 hilux! tobat siyes aku nak rase lagi kena lambung2 macam tu. Berdiri kat belakang hilux dan layan roller coaster beb! siap main elak2 dahan dan buluh yang berjuntai. Yang buat lagi thrill, hari semakin gelap n gelap.. spooky~


Aku teringat doa yang abah ajar untuk masuk ke utan specially untuk menempuh perjalanan macam tu ke tempat orang. terkumat kamit aku berdoa. Bukan pe.. yang naik atas hilux tu sume dak pompuan. paham2 je la kan. Buatnye terpacul bende bukan2~ x ke naye?! Alhamdulillah. akhirnye sampai la kite orang ke camping site 1/2 jam lepas tu. Da gelap pon. Bukan setakat gelap sebab da malam, memang gelap sebab xde lampu! Rupa2nye generator da meletup sebelum kiteorang sampai. so segala mala wiring yang da siap buat, terpaksa di rewiring semula. so bergelap la sekejap. Ikut cakap En.Shah, aktiviti malam tu xdapat nak diteruskan lagi sebab ujan lebat yang turun belah siangnye menyebabkan kebanyakkan tempat sumenye lecak n licin. So malam tu juz ade upacara makan2, dan berkenalan dengan jurulatih dan tido! Ok gak xde aktiviti malam tu sebab aku memang agak penat. Wahahahaha.. yang penting dapat tido dalam khemah! baru la camping beb.. haha~ Bukan pe, sepatutnya pompuan dapat tido dalam teratak buluh dan surau tapi yelah,.. tempat da limited. Aku lak dengan muka suci & redha nya bagi can la kat dak pompuan len.. bio la dorg tido selesa kat teratak tu sebabnye.. AKU NAK TIDO DALAM KHEMAH!! muahahahahahaha.. mission accomplished!

Oh ye.. malam tu memandangkan xde xtvt rasmi, kiteorang sume dijemput melawat dan tengok macik2 n bro kat situ bakar lemang dan masak rendang. ohoooo.. esoknye ade majlis Rumah Terbuka anjuran tuan tanah kedaung tu.. Atuk Ramli namenya. Aishhhh.. memang tersangat la langkah kanan kiteorang. hahaha.. bercamping sambil join umah terbuka even dalam utan. Syok kan? Lepas melawat2, kiteorang pon tido laaaa... gnite 1st nite!


SABTU - 2/10/10

Memang tersangat nikmat tido dalam khemah.. Terasa macam tido atas katil kat KIAM! Sangat lena sampai la terpaksa dikejut.. Kalo la xde sape kejut, agaknye khemah kiteorang jadi tumpuan dah. Mane taknye, khemah kat dewan! hahahahaha..

Hari yang indah dan cerah tu dimulakan dengan xtvt warming up dan riadah. Macam bese la.. joging2 dan senaman pagi. Lepas joging baru la balik ke base untuk sarapan. makan pe eh? ooo... makan mihun.Lepas makan baru la xtvt pertama bermula. Ist xtvt tu xtvt dewan dan belajar teori tentang Tali- karmental rope. Tali yang orang guna untuk xtvt rekreasi repelling, flying fox, absailing dan rock climbing tu la... Even aku da penah wat xtvt gtu, tapi ni la 1st time aku dengar name carabena la.. figure of 8 la.. Kalo x, aku men redah je guna.

Da kenal tali, kena la tau cara ngikatnye pulak.. kalo ikut pak abu, dia hafal hampir 120 jenis ikatan.. mak aih! untuk kiteorang, dia ajar juz 8 jenis ikatan yang bese digunakan. 8 pon da tercungap2 nak hafal.. ni kn plak 120?! putus saraf aku..

Kiteorang dibahagi 2 kumpulan. Untuk sesi pagi, kumpulan aku kena wat praktikal ikatan. So belah petang la kiteorang wat Compass orientaring. Pak Abu dan Bai bwk grup kiteorang naik bukit. Nak praktikal ikat tali pon kena mendaki n merentas sungai. Celup jangan x celup! Habeh la kasut n stokin. Tapi tu la tjuannya. Bayang2 mandi sungai tu da nampak.. jeng jeng jengggg! dok kat atas bukit tu tobat la panas! terbakar rasenye. Lepas praktikal, kiteorang pon turun la dan makan tengahari. Sebenarnya yang dikejar bukan nak makan sangat.. Nak MANDI SUNGAI! hahaha.. tercapai la hajat untuk terjun dan berkubang... Tapi aku mandi sekejap je. Takut xsempat nanti. Lepas siap2, grup kiteorang prep utk xtvt ke2 lak.. orientaring kompas. hahaha.. aku sangat suke!

2.45p.m, xtvt orientaring kompas dimulakan. hahaha.. excited campur berdebar2. Macam nak cari harta karun lak. Macam2 ragam masa membaca kompas n mencari arah. betul la cakap coach, mujur la kompas yang diberi juz 4 bijik setiap kumpulan. 4 kepala yang baca kompas pon da riuh rendah! Mencari klu 2 &3 xde masalah tapi bile masuk yang ke4, grup da stat ting tong. Arah n bearing yang diberi betul tapi masalah jarak plak yang timbul. Nak2 ade lak yang jadi jurupandu arah.. Zupp! terus tunjuk ke klu 6 & 7. hambekk ko! lompat trus.. Tapi xamek masa yang lama nak cari klu yang tertinggal. Disebabkan ada pembetulan bearing pada klu 4, sekaligus klu 5 dijumpai. Yeaaaaa.. kiteorang berjaya selesaikan orientaring kompas sebelum grup delta. xtvt kompas memang mencabar sebab kena redah sungai dan memanjat gunung! habeh hamstring aku.. tapi keseluruhannya.. SANGAT SERONOK!!!!!

No comments:

Post a Comment